De ce?

 
     Doamna învăţătoare prezintă imaginea unei fetiţe plângând. Le cere elevilor să observe şi să spună de ce plânge copilul.
Ionuţ: Plânge pentru că îl doare măseaua.
Maria: Eu cred că a fost pedepsit de părinţi.
Sandu: Părerea mea este că a pierdut un lucru la care ţinea.
Corina: Am impresia că s-a certat cu cel mai bun prieten.
Daniel: A luat un calificativ prost la matematică.
Diana: De ziua lui, n-a primit cadoul mult aşteptat.
Anca: A rămas singur pe lume.
Ionel: Îi este foame sau frig.
Lucian: Nu-l primesc copiii în joc.
Emanuela: Cineva l-a lovit.
Alexandru: Nu ştie să-şi facă tema.
Dana: I-au murit peştişorii din acvariu.
Marius: N-a primit rolul principal în sceneta „ Capra cu trei iezi”.
Doamna învăţătoare: Am putea continua, dar propun totuşi să ne oprim. Toţi aveţi dreptate, dar v-aş sugera să discutăm părerea lui Lucian: „Nu-l primesc în joc.” De ce credeţi că unii copii nu sunt primiţi în joc?
Dana: Nu respectă regulile jocului.
Sandu: Numai el vrea să conducă jocul.
Daniel: Vorbeşte urât şi îşi îmbrânceşte colegii.
Corina: Nu ştie să se joace şi aşteaptă să-i spună tot timpul ce are de făcut.
Alexandru: Nu aleargă repede şi echipa poate pierde din cauza lui.
Anca: Vine mereu cu temele nefăcute şi nu ştie nici măcar să citească.
Doamna învăţătoare: Mulţumesc, copii! (şi întorcându-se spre Corina) Corina, de ce susţii că acel copil nu ştie să se joace?
Corina: Poate uită regulile în timpul jocului. Si atunci ceilalţi trebuie să se oprească, să dea explicaţii din nou, şi din nou, şi din nou,…. Şi jocul nu mai are niciun farmec. Deci e normal să nu fie dorit în grupul lor.
Doamna învăţătoare: Eu am cunoscut un copil care se purta la fel. Colegii au aflat de la părinţii lui că acele manifestări se datorau unor probleme de sănătate. Pentru a-l ajuta îi explicau regulile jocului de câte ori era nevoie. În acest fel, putea şi el să participe la joc. Revin acum la afirmaţia Corinei: „… e normal să nu fie dorit în grupul lor.” Sunteţi de aceeaşi părere?
Maria: Eu, daca aş fi lider de grup aş explica clar regulile jocului, iar la prima abatere cred că l-aş ierta. Ne-am putea opri şi am relua jocul.După aceea, aş mai explica o dată şi încă o dată. Dacă n-aş reuşi să mă fac înţeleasă, m-aş întreba dacă nu cumva are probleme de comunicare. L-aş lua alături de mine, explicându-i la momentul potrivit ce are de făcut. În niciun caz nu l-aş scoate din joc.
Diana: Ai dreptate! Ar fi bine să ne acceptam unii pe alţii, chiar dacă uneori greşim, chiar dacă nu suntem la fel.
Emanuela: Sunt de acord cu tine. Nici nu-mi imaginez o lume în care toţi am fi identici.
Doamna învăţătoare: Văd că Emanuela a surprins ideea pe care doream s-o scot în evidenţă. Să ne acceptăm aşa cum suntem!
 
     Temă 
     Ai fost vreodat eliminat din joc: de ce? Cum te-ai simţi?
 
    Ştiaţi că… Autismul afectează copilul în modul în care gândeşte, comunică şi interacţionează cu alţii. Acesta are interese limitate sau este preocupat în mod special de un anumit obiect. Copiii cu autism prezintă un comportament repetitiv şi stereotip precum fâlfâirea sau răsucirea mâinii sau a degetului, sau mişcări complexe ale întregului corp pentru a-şi gestiona stările interne. Copiii cu autism gândesc în imagini, astfel cu ajutorul suportului vizual şi in strucţiunilor verbale reuşesc să înţeleagă mai bine ce se întâmplă în jurul lor. 
Romanian